De Rekenkamer Den Haag heeft onderzoek gedaan naar de begeleiding van jongeren (18-27 jaar) naar school of werk door de gemeente in het kader van de Participatiewet, met data uit de periode 2015-2018. De rekenkamer concludeert dat de gemeente onvoldoende kan sturen op een doeltreffende begeleiding van jongeren, omdat raad en college geen heldere afspraken hebben gemaakt over de doelen en de aanpak van de begeleiding. De rekenkamer beveelt aan dat de gemeenteraad zelf een plan vaststelt voor de begeleiding van jongeren en daarbij duidelijk aangeeft welke doelen bereikt moeten worden. Het college neemt de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte om de afspraken over afstemming tussen college en gemeenteraad te verbeteren en gaat hier graag met de raad over in gesprek.
Verbeter sturing en begeleiding van jongeren
Het toekomstperspectief van jongeren en daarmee de begeleiding van jongeren naar school en werk vindt het college belangrijk. Het college werkt graag in samenwerking met de gemeenteraad aan een gedragen plan, waarin de gemeente meer maatwerk gaat leveren en waarin wordt zorggedragen voor een heldere verantwoording hiervan. Het onderzoek van de rekenkamer geeft het college ook handvatten om de informatiepositie intern te verbeteren. Aan de hand van de nieuw te maken afspraken moet de informatieverstrekking aan de gemeenteraad, over het behalen van duidelijk afgesproken doelen, aanzienlijk gaan verbeteren.
Meer maatwerk
De gemeente gaat meer maatwerk bieden bij de begeleiding van jongeren zodat er meer aansluiting is bij wat jongeren nodig hebben. Het college herkent de door de rekenkamer geconstateerde knelpunten en heeft hier al stappen op ondernomen om bijvoorbeeld te garanderen dat deze jongeren één casemanager/regisseur krijgen die hen begeleidt. Op basis van de vraag en behoefte stelt de gemeente samen met de jongere een haalbaar persoonlijk ontwikkelplan op. Deze aanpak is in de commissiebrief Begeleiding jongeren 16-27 jaar beschreven en de doorontwikkeling hiervan maakt onderdeel uit van de extra inzet op de jongerenaanpak. Bij het uitwerken van deze extra inzet voor de brede doelgroep jongeren doen we ons voordeel met de voorwaarden van maatwerk die de rekenkamer schetst, alsook de aanbevelingen over het stellen van doelen en kaders.
Het college omarmt de aanbevelingen van de rekenkamer
Het college ziet dat er kansen zijn om door te ontwikkelen en bij te sturen. Het onderzoek van de rekenkamer draagt bij aan een continue leer- en verbeterproces en het college doet haar voordeel met de voorwaarden die de rekenkamer schetst.